van Vimexx op 31-05-2016
Je kunt natuurlijk een webwinkel openen in Nederland, maar de Nederlandse consument is niet de enige consument die online winkelt. Heb je al een Nederlandse webwinkel en wil je jouw markt vergroten? Dan kun je er ook voor kiezen om een webwinkel te openen in het buitenland, zoals België, Duitsland, Frankrijk of Spanje. Ben jij van plan om jouw online strategie uit te breiden naar een ander land? Lees dan in dit artikel welke drie don’ts je in ieder geval moet vermijden als je naar het buitenland gaat, zodat jouw internationale webwinkel zo succesvol mogelijk wordt.
Don’t #1: iedereen overtuigen met tijdelijke kortingen
Nederlanders zijn niet zo zeer gierig, maar de Nederlandse consument valt wel sneller voor (tijdelijke) kortingen dan consumenten uit andere landen. De trucs waarmee je Nederlandse mensen overtuigt om een aankoop te doen in jouw webwinkel, werken dus niet vanzelfsprekend ook in het buitenland. Probeer te achterhalen hoe je buitenlandse consumenten kunt overhalen tot het doen van een aankoop en laat de (tijdelijke) kortingen liggen als dit niet de sleutel tot succes blijkt te zijn. Duitsers hechten bijvoorbeeld meer waarde aan kwaliteit en minder aan kortingen, dus hier moet je zeker rekening mee houden.
Don’t #2: hetzelfde design behouden voor jouw internationale shop
Nederlandse webwinkels hebben een echte Nederlandse look-and-feel. Dit design werkt in ons land, maar dit betekent niet dat het design ook in het buitenland werkt. Wil je bijvoorbeeld een webwinkel starten in Frankrijk? Kijk dan eens hoe enkele grote webwinkels uit dit land vormgegeven zijn om te achterhalen wat de Franse look-and-feel voor webwinkels is. Je hoeft dit design niet helemaal na te maken, maar zo krijg je wel een idee voor het design van jouw webwinkel.
Overigens moet het design van jouw webwinkel niet alleen aansluiten bij de wensen en behoeften van de consument, maar moet het taalgebruik van jouw shop ook bij de consument passen. Probeer te achterhalen welk taalgebruik andere webwinkels gebruiken om consumenten aan te spreken en probeer dit taalgebruik subtiel over te nemen. Je kopieert de teksten natuurlijk niet, maar kijkt wel hoe consumenten aangesproken worden om een beeld te krijgen van de ideale aanspreekvorm voor jouw webwinkel.
Don’t #3: Nederlandse betaalmethoden gebruiken
In Nederland betalen de meeste consumenten met iDEAL bij het online winkelen, maar in het buitenland is dit anders. In Duitsland betalen de meeste consumenten bijvoorbeeld door middel van een acceptgiro, terwijl iDEAL-betalingen veel minder populair zijn. Kijk daarom verder dan je neus lang is door niet alleen betalingsmethoden aan te bieden die in ons land populair zijn, maar ook te achterhalen hoe jouw consumenten het liefst betalen. Zit je in een land waar de acceptgiro erg populair is, dan is het een must om deze betalingsmethode toe te voegen in jouw aanbod met betalingsmogelijkheden.
Bied het liefst meerdere betalingsmogelijkheden aan, zodat de consumenten van jouw webwinkel altijd kunnen kiezen hoe ze willen betalen. Bied in ieder geval de populairste betaalmethoden van het land in kwestie aan en vul deze betaalmethoden eventueel aan met de wat minder gebruikte betaalmiddelen.