van Vimexx op 08-07-2016
De gebruiksvriendelijkheid van jouw website wordt voor een groot deel bepaald door het menu dat je op jouw online visitekaartje gebruikt. Wil jij dat jouw website zo gebruiksvriendelijk mogelijk is, zodat je hier zo veel mogelijk uit kunt halen? Lees dan in dit artikel welke vijf tips je moet gebruiken bij het vormgeven van het hoofdmenu op de website en je weet zeker dat dit menu zo gebruiksvriendelijk mogelijk wordt ingestoken.
Tip 1: plaats je menu op de juiste plek
Mensen zijn gewoontedieren en dit betekent dat ze het liefst websites gebruiken met een standaard indeling. Plaats jouw menu daarom altijd op een plek die de bezoeker verwacht: het liefst bovenaan de website. Het kan leuk zijn om je menu ergens anders neer te zetten, maar dit komt de gebruiksvriendelijkheid van jouw website niet ten goede. Ga liever voor een hoge gebruiksvriendelijkheid en pas jouw unieke website ontwerp aan, zodat het menu op een logische plek staat.
Tip 2: plaats minder belangrijke items in het menu in de footer
Niet alle onderdelen van jouw website hoeven in het hoofdmenu te staan, maar je wil natuurlijk wel dat alle pagina’s vanaf de homepage bereikbaar zijn. Heb je wat minder belangrijke pagina’s op je website staan, zoals de Algemene Voorwaarden die lang niet alle bezoekers van jouw website willen lezen? Zet deze pagina’s dan met een link in de footer en niet in het menu.
Tip 3: geef je menu een opvallende kleur
Je menu moet goed opvallen en dit kun je het beste bereiken door het hoofdmenu van je website een opvallende kleur te geven. Je hoeft geen kleur te kiezen die niet bij de huisstijl van jouw website past, maar je kunt ook een opvallende kleur kiezen die bij het ontwerp van je website aansluit. Sterker nog, dit is nog beter en zorgt ervoor dat alle onderdelen van de website goed bij elkaar aansluiten, terwijl het menu toch net een beetje meer opvalt.
Tip 4: plaats belangrijke items als eerste of als laatste
Mensen hebben meer oog voor dingen die aan het begin of aan het einde van een menu staan en zijn geneigd over de dingen heen te kijken die in het midden van het menu getoond worden. Heb je bepaalde pagina’s die echt belangrijker zijn dan andere pagina’s op jouw website, bijvoorbeeld omdat bezoekers hier echt actie kunnen ondernemen door iets te bestellen, informatie aan te vragen of zich voor iets aan te melden? Zet deze pagina’s dan helemaal aan het begin of helemaal aan het einde van het menu en ze vallen gegarandeerd meer op en worden dus vaker aangeklikt.
Tip 5: laat je menu eens nalopen door iemand anders
Zelf vind je jouw menu misschien heel gebruiksvriendelijk, maar dit kan ook komen omdat je het menu zelf hebt gemaakt. Vraag iemand anders eens naar je menu te kijken en vraag hem of haar wat er mogelijk nog verbeterd kan worden. Iemand met een frisse blik ziet andere dingen dan jij en dit komt de gebruiksvriendelijkheid van je website alleen maar ten goede. Het hoeft overigens niet eens een expert te zijn die naar het menu van je website moet kijken, maar het kan ook gewoon een vriend(in), familielid of collega zijn.