van Vimexx op 14-01-2016
Wie zijn of haar website meer waarde wil geven, kan verschillende dingen doen om ervoor te zorgen dat de website meer bezoekers trekt en op deze manier meer conversie oplevert. Zo kan er geïnvesteerd worden in de zoekmachineoptimalisatie van een website, kan er geld uitgegeven worden aan het online promoten van een website en kan de website op diverse vlakken verbeterd worden om het online visitekaartje meer waarde te geven. Veel mensen denken dat je veel geld moet uitgeven aan een website van hoge waarde, maar in feite is dit helemaal niet het geval. Verhoog je de waarde van jouw website door een blog te starten, dan hoef je namelijk nauwelijks geld te betalen voor een website van hogere waarde.
Meer over het starten van een blog om de waarde van jouw website te verhogen, de voordelen van een blog en de beste manier om een blog aan jouw website toe te voegen, lees je in dit artikel.
Een blog ontwikkelen voor jouw website: een korte introductie
Als je op de websites van grote bedrijven kijkt, zie je in het hoofdmenu van de websites vaak pagina’s terug met de titels ‘Blog’, ‘Nieuws’ of ‘Nieuwsberichten’. Open je deze pagina’s, dan zie je een groot aantal blog- of nieuwsberichten die door medewerkers van het bedrijf in kwestie geschreven zijn. De onderwerpen van de blog- of nieuwsberichten, zijn afhankelijk van de producten of diensten die het bedrijf aanbiedt. Kijk je bijvoorbeeld op de website van een verzekeringsmaatschappij, dan vind je op de pagina met blogberichten onder andere artikelen over de autoverzekering, de zorgverzekering, de inboedelverzekering en de opstalverzekering. Kijk je op de website van een webwinkel die leren tassen verkoopt, dan lees je op de blog voornamelijk berichten over dit onderwerp.
De voordelen van een blog
Het is niet voor niets dat steeds meer bedrijven een blogpagina aan hun website toevoegen. Voeg je een blog aan jouw website toe, dan profiteer je namelijk van diverse interessante voordelen. De belangrijkste voordelen van een eigen blog, zijn de volgende:
- Je kunt jouw blog gebruiken om meer bezoekers naar je website te lokken. Verkoop je houten schuttingen en heb je een blog geschreven over de voordelen van een schutting van hout, dan komen mensen via jouw blog op je website terecht. Ze zoeken enkel naar informatie, maar kopen na het lezen van de blog wellicht wel een schutting bij jou.
- Je kunt jezelf profileren als expert op het gebied van een specifiek onderwerp. Schrijf je altijd blogs over het verbeteren van je zelfvertrouwen, dan kunnen mensen jou als expert gaan zien op dit gebied. En omdat mensen sneller in zee gaan met een expert, werkt dit zeker in je voordeel.
- Het schrijven van een blog kost niets. Je voegt enkel een pagina toe aan jouw website, je reserveert wat tijd om nieuwe berichten te schrijven en verder hoef je niets te doen of te investeren om een blog te starten.
- Je zorgt ervoor dat jouw website hoger in de zoekresultaten komt. Google beoordeelt websites met relevante content doorgaans erg goed, dus door relevante content aan jouw website toe te voegen kom je mogelijk hoger in de zoekresultaten van deze zoekmachine terecht.
Kortom: je krijgt meer bezoekers op je website, je profileert jezelf als expert, je hoeft niets te betalen voor extra publiciteit en mogelijke extra conversie en je komt hoger in de zoekresultaten als je een blog start.
Een blog starten: stappenplan
Het starten van een blog lijkt misschien wat lastig, maar in feite is dit erg gemakkelijk. De beste manier om een eigen blog te starten, is door een extra pagina in het menu van jouw website toe te voegen en deze pagina te gebruiken voor het plaatsen van blogberichten. Om op deze manier een blog te starten, volg je de volgende stappen:
- Je voegt een pagina toe aan het menu van jouw website en noemt deze pagina ‘Blog’, ‘Nieuws’ of ‘Nieuwsberichten.
- Je controleert of de pagina in alle menu’s van jouw website terugkomt en maakt eventueel een extra verwijzing naar de blog vanaf de homepage van jouw website.
- Je bedenkt waar jouw blog over moet gaan. Uiteraard baseer je het onderwerp van de blog op de producten en/of diensten die je aanbiedt, zodat er een link is tussen de blogberichten en jouw aanbod.
- Je schrijft je eerste blogbericht en zet dit bericht online. Let bij het schrijven van een blogbericht goed op eventuele spellingfouten, links naar andere pagina’s van jouw website en de zoekmachineoptimalisatie van het bericht.
- Je plant iedere week een moment in om een nieuw blogbericht te schrijven en vult jouw blogpagina op deze manier regelmatig met nieuwe content.
Heb je bovenstaande stappen gevolgd en zet je iedere week een nieuw bericht online, dan kun je binnen een week tot enkele weken al van de voordelen van een eigen blog profiteren.