van Vimexx op 24-05-2016
Iedereen die een eigen webwinkel heeft, wil hier natuurlijk zo veel mogelijk geld mee verdienen. Heb jij een eigen webwinkel en verkoop je wel aardig, maar ben je nog niet zo tevreden met jouw verkoopcijfers? Lees dan in dit artikel hoe je de conversie van jouw webwinkel kunt verbeteren door drie veelgemaakte fouten te vermijden.
Fout 1: te hoge verzendkosten vragen of onverwacht verzendkosten rekenen
Natuurlijk houd je het liefst zo veel mogelijk van de aankoopprijs van een product over, maar het is niet verstandig om hoge verzendkosten te vragen en op deze manier meer van je omzet over te houden. Zeker omdat er zo veel bedrijven zijn die helemaal geen verzendkosten doorberekenen aan hun klanten, is het echt ‘not done’ om hoge verzendkosten te rekenen. Vraag je veel geld voor een verzending, dan is de kans groot dat jouw bijna-klanten gewoon naar de concurrent gaan die geen verzendkosten rekent.
Wat nog erger is dan het vragen van hoge verzendkosten, is het onverwacht vragen van hoge verzendkosten. Reken je onverwacht hoge verzendkosten door aan de klant, dan is de kans groot dat hij of zij zo onaangenaam verrast is dat jouw webwinkel meteen wordt weggeklikt. Als je verzendkosten wil vragen, geef je dit in ieder geval duidelijk door in het begin van het bestelproces.
Fout 2: een te lang bestelproces
De webwinkels die het meest verkopen, zijn de webwinkels die zo min mogelijk informatie vragen om een bestelling te kunnen plaatsen. Natuurlijk moet je weten hoe je klant heet, waar je klant woont en hoe je je klant kunt bereiken, maar je moet het bestelproces wel zo kort en eenvoudig mogelijk maken. Stel alleen de vragen waar je echt de antwoorden van nodig hebt en zorg ervoor dat het invullen van de antwoorden zo gemakkelijk mogelijk is. Komt een klant terug om nog een aankoop te doen? Dan is het ideaal als de gegevens van deze klant automatisch ingevuld worden, zodat de klant zelf niets meer in hoeft te vullen en alleen maar op ‘bestel’ hoeft te klikken.
Fout 3: het aanmaken van een account verplicht maken
Bij veel webwinkels is het niet mogelijk om een bestelling te plaatsen als je geen klantenaccount hebt. Vervelend, want je moet eerst een registratieproces doorlopen om vervolgens dezelfde gegevens nog een keer in te vullen bij het bestelproces. Het liefst heb je zo veel mogelijk klanten in je klantenbestand, maar geef je klanten in ieder geval de keuze om wel of niet te registreren. Willen klanten zich niet registreren, dan moet dit ook mogelijk zijn en een bestelling niet in de weg zitten.
Een gemakkelijke manier om je klanten de keuze te geven wel of geen account aan te maken, is door een kleine stap toe te voegen aan het bestelproces. Bij deze stap kunnen klanten kiezen voor ‘bestellen met account’ of ‘bestellen zonder account’, zodat ze de touwtjes in handen houden. Willen klanten zonder account bestellen, dan is dit mogelijk. Vinden klanten het juist wel prettig om een account aan te maken, dan kun je hen deze mogelijkheid altijd nog geven.