van Vimexx op 28-12-2015
Direct na de kerst starten veel winkels en webwinkels met de grote najaarssale. In de najaarssale worden producten van het winterseizoen van 2015 en 2016 voor een goedkopere prijs aangeboden, zodat er in de winkels en de magazijnen meer ruimte is voor de voorjaarscollectie van het nieuwe jaar. Ben jij de eigenaar van een webwinkel en doe je dit jaar ook mee met de grote najaarssale? Dan moet je rekenen op grote drukte, want de najaarssale is erg populair onder consumenten in ons land. Om de saleperiode goed te laten verlopen, is het dan ook belangrijk om je goed voor te bereiden op deze drukke periode. Hoe je dit doet? Dat lees je in de vijf stappen in dit artikel.
Stap 1: controleer de snelheid van je webwinkel
Tijdens de najaarssale zal het drukker zijn op jouw webwinkel. Als het drukker wordt in jouw online shop, is de kans groot dat de snelheid van jouw webwinkel over het algemeen achteruit gaat. Om te voorkomen dat dit bezoekers en dus klanten gaat kosten, is het belangrijk om de snelheid van jouw webwinkel voor de start van de sale goed te testen en eventueel te optimaliseren.
Als je website er langer dan drie seconden over doet om te laden, is het belangrijk om de snelheid te verbeteren. Je kunt zelf maatregelen nemen om de snelheid van jouw website te verhogen, maar je kunt ook contact opnemen met jouw hoster om de snelheid van jouw website te verbeteren.
Stap 2: optimaliseer je klantenservice
Als je meer bezoekers en klanten hebt, heb je vaak ook meer vragen, opmerkingen en klachten. Om alle bezoekers en klanten van jouw webwinkel op de beste manier te kunnen helpen, is het belangrijk om de klantenservice nog voor de start van de najaarssale te optimaliseren. Dit betekent dat je altijd bereikbaar bent via e-mail en telefoon, maar ook dat je goed bereikbaar bent via eventuele social media netwerken om klanten te helpen.
Stap 3: maak planningen
Bij drukte is het maken van planningen erg belangrijk. Maak niet alleen planningen voor de sales van jouw webwinkel, maar maak ook content planningen voor eventuele e-mail nieuwsbrieven en content op social media netwerken. Moet je tijdens de drukte nog gaan nadenken over sales planningen en content planningen, dan ben je eigenlijk te laat en loop je mogelijk veel omzet en bereik voor jouw webwinkel mis.
Stap 4: denk goed na over de verzendkosten
Veel webwinkels bieden tegenwoordig de mogelijkheid aan om producten gratis te verzenden. Reken jij nog wel verzendkosten voor jouw producten, dan moet je er rekening mee houden dat sommige mensen zullen afhaken bij het bestellen van producten door de verzendkosten die zij moeten betalen. Denk goed na of je dit ervoor over hebt en lanceer eventueel een tijdelijke actie waarbij klanten geen verzendkosten hoeven te betalen. Als dit meer verkopen oplevert, haal je de kosten van de gratis verzendkosten er gemakkelijk uit.
Stap 5: denk aan extra bezetting
Als je echt grote drukte verwacht door de najaarssale, is het belangrijk om tijdig na te denken over extra bezetting. Regel je de verkopen van jouw webwinkel doorgaans in je eentje, maar verwacht je een verdubbeling van het aantal bestellingen? Dan is het niet realistisch om in je eentje aan de slag te blijven. Huur tijdelijk iemand in om je te helpen met het inpakken en verzenden van bestellingen en het bemannen van de klantenservice en je hebt minder stress. Daar komt nog bij dat je klanten op deze manier beter kan helpen, simpelweg omdat je met meer mensen bent om goede service te verlenen.