Maak je gebruik van Google Workspace en twijfel je of je de DNS hier wel correct voor hebt opgezet? Volg dan de volgende handleiding waarin we uitleggen welke records je precies nodig hebt.
Voor het correct instellen van de DNS voor Google Workspace dien je in de DNS een juist SPF en DMARC record op te nemen. Daarnaast is het ook benodigd dat er een PTR record (reverse DNS) aanwezig is. Bij Vimexx is dit standaard zo, maar wanneer je een foutmelding hierover krijgt en je DNS loopt via een andere provider dan zal je dit bij de desbetreffende provider moeten oplossen, wij kunnen hier helaas niet mee helpen.
Allereerst is het belangrijk dat je de Google MX records ingesteld hebt. Dat kan je eenvoudig doen met behulp van de handleiding: Hoe stel ik de MX records van Google in?.
SPF record
Het juiste SPF record voor Google Workspace is: v=spf1 include:_spf.google.com ~all
Deze waarde stel je in als een TXT record. Wanneer je dit record toevoegt in DirectAdmin dan dient het te beginnen met een "
en te eindigen met en "
, het oude SPF record kan je dan verwijderen. Het juiste record komt er dan als volgt uit te zien: "v=spf1 include:_spf.google.com ~all"
In DirectAdmin ziet dit er als volgt uit:
DMARC record
Het DMARC record kan je vinden in DirectAdmin bij "DNS Management" onder het TXT record met "_dmarc". Dit TXT record kan je 1 op 1 overnemen en zodoende instellen wanneer de DNS via een andere partij loopt. Voor de klanten die geen webhosting pakket hebben hier nog even de juiste gegevens zodat dit record alsnog door jullie ingesteld kan worden.
De waarde dat bij het TXT record ingesteld dient te worden is: "v=DMARC1; p=none; sp=none;"
de naam voor dit record is _dmarc
.
In DirectAdmin ziet dit er als volgt uit:
Gefeliciteerd! Je hebt zojuist alle records die Google verplicht stelt naar succes in kunnen stellen, mocht je er toch niet uit komen dan kan je je huidige DNS provider om hulp vragen. Wanneer de DNS via ons loopt dan staan wij uiteraard voor je klaar!