Vimexx Facebook

Onderwerp: MariaDB versie

17-06-2024 16:14

Hi allemaal,

Op dit moment gebruikt Vimexx, in ieder geval op mijn twee shared hosts, MariaDB 10.4.27
Nu is 10.4 na deze maand end-of-life. Ik neem aan dat de server dan een upgrade zal krijgen naar een supported versie.

Is al bekend welke versie (major branch) dit gaat worden? Dit is handig om te weten qua voorbereiding van sommige applicaties.

16-07-2024 13:30
#5040

Binnenkort wil ik overstappen van Drupal 10 naar Drupal 11. Deze vereist een minimale versie van 10.6.

Dus heb ik dezelfde vraag, hoop dat de update snel kan worden uitgerold.

17-07-2024 13:48
#5042

Ik heb aan Vimexx gevraagt om de SQL server te updaten omdat de nieuwe Wordpress verzie 6.6 vraagt en omdat MariaBD 10.4.27 EOL is en dit was het antwoord van Vimexx.

 

Helaas zit een MariaDB (SQL) upgrade er niet zomaar in, daar zit namelijk een heel proces aan voorbereiding en uitrol aan vooraf. Hier hebben wijzelf als support afdeling geen verdere invloed op. Systeembeheer zal dan ook altijd adviseren om geduldig te zijn totdat zaken voorzien kunnen worden van een update of webserver migratie naar een nieuwere CloudLinux versie die wel ondersteuning biedt voor nieuwere MariaDB versies. Voor nu is het dus enkel mogelijk om MariaDB 10.4 aan te houden lijkt mij, totdat systeembeheer besluit dat het wel mogelijk is.

Onze nieuwere webservers worden daarentegen wel standaard aangeleverd met Maria DB 10.6.x. Dus in jouw geval zou je kunnen overwegen om de webhosting pakketten niet meer te verlengen en vlak voor de vervaldatum middels een DirectAdmin back-up te migreren naar een nieuw aangeschaft webhosting pakket op de nieuwste gedeelde webserver.

Zodra je een nieuw pakket afneemt zal het automatisch op de nieuwste gedeelde webserver worden aangemaakt, namelijk web0163.zxcs.nl.

Welke voorzien is van de MariaDB versie 10.6.18.

Met vriendelijke groet,

 

Misschien wordt het toch tijd voor een overstap naar cloud86

01-08-2024 10:21
#5069

Mijn wordpress geeft ook aan dat MariaDB 10.5 of hoger vereist is. @Vimexx, is er al zicht op een eventuele upgrade?

01-08-2024 12:02
#5070

Vanaf welk servernummer zit het wel? Die 0163 of wel al eerder?

08-08-2024 22:55
#5083

Ik ben hier ook wel benieuwd naar! End-of-life van onderliggende technologie aanhouden is wel intens. Ik snap best dat een upgrade niet triviaal uit te voeren is, maar het lijkt erop alsof er nog helemaal geen plan ligt vanuit systeembeheer?

Ik zou graag weten of de informatie die opgeslagen is op mijn websites nu een beveiligsrisico loopt.

13-08-2024 09:11
#5085

Ik vind het stuitend dat er geen update plan ligt en ze je vertellen dat je maar een nieuwe webhosting moet nemen.
Door Vimexx omgezet worden naar een nieuwere server gaat niet.
Ik heb ze nog gevraagd of ze mij kunnen garanderen dat ik dan wel op een server kom waar alles nog lang ondersteunt wordt, maar helaas geven ze die garantie niet.

- 5 van 5 sterren -