van Vimexx op 19-07-2018
Als websitehouder ben je voortdurend op zoek naar mogelijkheden om je website te optimaliseren. Het optimaliseren van je website voor Google zorgt er doorgaans immers voor, dat je hoger in de zoekresultaten komt te staan. Dit betekent dat een groter aantal bezoekers naar je website komt, waarmee je de inkomsten van je website kunt verhogen! Bij het optimaliseren van een website komt vaak meer kijken dan men op voorhand wellicht verwacht. Denk aan de snelheid van de website, de plek waar de server van de website staat, de optimalisatie van landingspagina’s, SEO en SEA, enzovoorts. Google Lighthouse is een handige tool, die je kan helpen bij het optimaliseren van websites. In dit artikel vertellen we je hier meer over!
Werking van Google Lighthouse voor webmasters
Google Lighthouse is niet de eerste tool, die je helpt bij het optimaliseren van een website. Andere bekende tools zijn onder meer PageSpeed Insights, Pingdom en GTMetrix. Lighthouse vna Google is een opensource tool, welke in 2016 geïntroduceerd werd door de tech-gigant. In eerste instantie was de tool voornamelijk bedoeld voor het optimaliseren van zogenaamde Progressive Web Apps, wat een combinatie vormt van de web apps en native apps.
In de jaren die volgden werd Google Lighthouse steeds meer omgetoverd tot een tool voor websitehouders. Houd er hierbij rekening mee, dat de tool voornamelijk gericht is op de mobiele versie van websites. Mede door het feit, dat de tool in eerste instantie ontwikkeld werd voor het optimaliseren van apps. Een goede score voor je mobiele website gaat vaak gepaard met een goede score voor je desktopversie.
Google Lighthouse optimaliseert de gebruikservaring
Wanneer je een rapport van je website laat opstellen door Google Lighthouse, kom je tal van verschillende waardes en parameters tegen. Deze waardes hebben allen met de UX, de User Experience, van je website te maken. De focus ligt in tegenstelling tot veel andere tools dus niet specifiek op de snelheid van je website, maar op het comfort wat de website je bezoekers biedt. Snelheid is hier logischerwijs wel een onderdeel van.
Kijk bijvoorbeeld naar het verschil in laadtijd tussen de header en footer van je website. De header moet zo snel mogelijk geladen worden, omdat een bezoeker dit als eerste zal zien. Bij de footer speelt de laadtijd een minder belangrijke rol, omdat dit pas na enkele seconden of bekeken zal worden. Google houdt hier rekening mee in het bepalen van de scores voor je website.
Zelf Google Lighthouse gebruiken
Doordat Google Lighthouse een opensource initiatief van Google is, kun je deze tool gratis gebruiken voor je website. Dit doe je het snelst, door gebruik te maken van de “DevTools”-optie in Google Chrome. Mocht je deze browser nog niet gebruiken, dan kun je deze gratis downloaden en installeren.