van Vimexx op 24-04-2017
Bij het online shoppen kunnen consumenten niet precies zien wat ze kopen. Ze kunnen het product in kwestie niet vast pakken in de winkel en hierdoor heeft het online aanschaffen van een product een hogere drempel dan het aanschaffen van een product in een fysieke winkel. Wil je deze drempel zo veel mogelijk verlagen, zodat jouw webwinkel zo veel mogelijk omzet binnen haalt? Zorg dan niet alleen voor goede productfoto’s in je online shop, maar ook voor overtuigende productomschrijvingen. Welke drie tips je kunt gebruiken om overtuigende teksten te schrijven voor jouw online shop, lees je in dit artikel.
Tip 1: schrijf de teksten specifiek voor de doelgroep van je shop
Productomschrijvingen voor een webwinkel die zich op tieners richt, zijn heel anders dan productomschrijvingen die zich voornamelijk richten op 65-plussers. Houd je doelgroep in het achterhoofd bij het schrijven van je teksten: met welke aanspreekvorm willen ze aangesproken worden (je of u), wat voor woorden gebruiken ze zelf en wat vinden ze belangrijk bij het kopen van een product?
Huismoeders vinden het fijn om te lezen dat een shirt gemakkelijk op 30 graden gewassen kan worden, maar tieners hechten hier niet zo veel waarde aan. Afhankelijk van je doelgroep, bepaal je wat je wel en niet naar voren laat komen in je productomschrijvingen en op welke manier je dit doet.
Tip 2: maak teksten vooral niet te lang
Niemand gaat een productomschrijving van een half A4 lezen. Maak je productomschrijvingen veel te lang, dan is de kans groot dat klanten afhaken en het product in kwestie helemaal niet meer willen kopen. Gebruik korte teksten, het liefst met een of meerdere opsommingen. De teksten moeten aantrekkelijk en goed leesbaar zijn, maar het is niet nodig om een heel boekwerk te schrijven over een bepaald product.
Tip 3: overdrijf niet met bijvoeglijke naamwoorden en superlatieven
Natuurlijk mag je jouw product aanprijzen, maar je moet dit niet overdrijven. Enkele bijvoeglijke naamwoorden die het product op een positieve manier beschrijven zijn prima, maar werk niet met te veel bijvoeglijke naamwoorden en superlatieven. Hoe meer van dit soort woorden je gebruikt in je omschrijving, hoe ongeloofwaardiger de tekst overkomt. Overdaad schaadt en dit is zeker het geval bij woorden als beste, perfecte, leukste, mooiste, goedkoopste en ga zo maar door.
Productomschrijvingen opstellen: laat de teksten nalezen door iemand anders
Het schrijven van goede productomschrijvingen is nog niet zo gemakkelijk als je denkt. Heb je een paar productomschrijvingen geschreven en twijfel je een beetje of dit de goede richting is voor de teksten van jouw webwinkel? Laat de teksten dan eens door iemand anders lezen en vraag hem of haar om feedback. Kies het liefst iemand uit de doelgroep van je webwinkel om de teksten te lezen, want dan krijg je de meest waardevolle feedback. Je hoeft niet alle puntjes van feedback in de teksten te verwerken, maar misschien krijg je wel enkele waardevolle tips die de teksten van jouw online shop echt verbeteren.
Je hebt ook overtuigende teksten voor jou als bedrijf! Een goed voorbeeld hiervan is ons ingestuurde artikel: De coolblue aanpak