van Vimexx op 14-03-2018
Heb je een Magento webwinkel en promoot je jouw producten in Google Shopping? Dan hebben we slecht nieuws voor je. Google heeft namelijk bekend gemaakt de ondersteuning van BigCommerce, PrestaShop en Magento te stoppen vanaf 20 maart 2018. Dit betekent dat Google Shopping de datafeeds van deze softwaresystemen vanaf deze datum niet langer zal importeren.
Waarom stopt de ondersteuning?
Dat Google Shopping de softwareplatformen BigCommerce, PrestaShop en Magento niet langer ondersteunt, heeft het bedrijf bekend gemaakt in een e-mail naar al zijn klanten. In de mail schrijft Google dat het bedrijf zich wil concentreren op het verbeteren van de gebruikerservaring van Google Shopping. Om dit mogelijk te maken, zal Google Shopping geen dataconversies meer maken voor een specifiek platform. Deze investering wordt naar de winkelier verlegd.
Nu steekt Google namelijk veel tijd en geld in het ontcijferen van dataconversies van jouw Magento webwinkel. Deze tijd en dit geld kan de zoekmachine niet steken in andere belangrijke zaken, zoals het verbeteren van de gebruikerservaring van Google Shopping. Door de taak te verleggen naar de winkelier, hoopt Google hier verandering in te brengen.
Vanaf wanneer stopt de ondersteuning?
Als je nu gebruik maakt van Google Shopping om de producten van jouw Magento webwinkel te promoten, is er nog niets aan de hand. Google geeft je namelijk even de tijd om in te spelen op de vrij grote verandering bij Google Shopping. Over ongeveer een week, op 20 maart 2018, stopt de ondersteuning van BigCommerce, PrestaShop en Magento. Tot die tijd werkt Google Shopping dus nog wel voor jouw online shop, hierna helaas niet meer.
Hoe nu verder?
Dat Google Shopping BigCommerce, PrestaShop en Magento niet meer ondersteunt, betekent niet dat je jouw producten niet meer in Google Shopping kunt promoten. Dit is nog altijd mogelijk, maar nu moet je hier wel wat meer moeite voor doen. Omdat Google de datafeeds van jouw online shop niet meer zelf kan verwerken, moet je de zoekmachine een handje helpen. Alleen als je bereid bent een extra stap te zetten, kun je Google Shopping blijven gebruiken.
Een online marketingbureau in de arm nemen
Wij raden je aan een online marketingbureau in de arm te nemen. Dit bureau kan je helpen jouw datafeeds compatibel te maken voor Google Shopping. Je kunt dit overigens ook zelf doen, maar hier heb je wel bepaalde kennis en vaardigheden voor nodig. Neem je een online marketingbureau in de arm, dan hoef je je geen zorgen te maken over jouw datafeeds. Ook kan dit bureau je helpen jouw Google Shopping campagnes uit te zetten. Dit betekent dat je wat meer geld moet investeren in Google Shopping, maar dat je zelf niets meer hoeft te doen om jouw campagnes op de juiste manier uit te zetten.
Zelf aan de slag met Google Shopping
Wil je geld besparen door online marketingbureaus links te laten liggen? Dan is het belangrijk je te verdiepen in het compatibel maken van datafeeds voor Google Shopping. Pas als je weet hoe dit moet, kun je Google Shopping op de juiste manier blijven gebruiken voor jouw online shop.