van Vimexx op 22-11-2017
In de maand december wordt er extra veel gewinkeld. Niet alleen in fysieke winkels, maar ook in de vele online shops. Heb jij een eigen webwinkel en wil je zo veel mogelijk uit de feestelijke decembermaand halen? Lees dan snel verder, want in dit artikel geven we je drie algemene tips om meer te verkopen rond Sinterklaas en Kerst.
Tip 1: pas je SEO strategie aan
Stel, je verkoopt zilveren sieraden voor dames. Om jouw webwinkel hoger te laten scoren in de zoekresultaten van diverse zoekmachines, heb je de zoektermen ‘zilveren ketting’, ‘zilveren ring’, ‘zilveren oorbellen’ en dergelijke op een slimme manier in jouw online shop verwerkt. Dit werkt prima in alle andere maanden van het jaar, maar in de decembermaand is het goed jouw SEO strategie iets aan te passen.
In deze maand wordt er namelijk op iets andere termen gezocht, waaronder ‘Sinterklaas cadeau dames’, ‘Kerst cadeau sieraden’ en ga zo maar door. Door jouw SEO strategie op deze feestdag gerelateerde zoektermen aan te passen, scoor je hoger in de belangrijkste maand van het jaar. Dit betekent dat je, door een simpele aanpassing in je SEO strategie, meer producten kunt verkopen. Tip: vergeet niet je keywords in januari weer aan te passen, want in deze maand zoekt niemand meer op ‘Sinterklaas cadeau dames’ en ‘Kerst cadeau sieraden’. Na Kerst hanteer je gewoon weer jouw oude zoektermen.
Tip 2: maak je webwinkel extra feestelijk
Veel webwinkels krijgen een iets ander ontwerp in de laatste maand van het jaar. Rond Sinterklaas worden de designs van online shops bijvoorbeeld iets feestelijker gemaakt met Sinterklaasjes en rond Kerst zie je in eens Kerstmannen, rendieren en kerstbomen terug in de ontwerpen van webwinkels.
Door jouw webwinkel ook iets feestelijker in te richten, kun je consumenten stimuleren meer geld uit te geven. Het is niet zeker of dit ook echt werkt, maar het ziet er in ieder geval gezelliger uit dan het standaard ontwerp van jouw webwinkel. Je hoeft het niet te overdrijven, maar enkele feestelijke elementen in het design van jouw webwinkel doen het wel goed.
Tip 3: lanceer feestelijke kortingsacties
De maand december is een dure maand. Eerst vieren we Sinterklaas, dan vieren we Kerst en daarna moet de jaarwisseling nog gevierd worden. Veel mensen letten in de dure maand december extra op kortingsacties en aanbiedingen, zeker bij het kopen van de Sinterklaas- en kerstcadeautjes. Door een of meerdere feestelijke kortingsacties te lanceren, kun je het aantal bestellingen in jouw webwinkel flink boosten.
Je hoeft helemaal niet veel korting te geven om consumenten te stimuleren een aankoop te doen. Een kortingspercentage van 50 procent is erg mooi, maar eigenlijk is dit helemaal niet nodig. Zelfs met een laag kortingspercentage van bijvoorbeeld 20 of 30 procent, kun je consumenten al stimuleren een aankoop te doen. Ook slim: het kwijtschelden van de verzendkosten. Zelfs lage verzendkosten kunnen de consument al overtuigen toch ergens anders te winkelen voor Sinterklaas en/of Kerst.