van Vimexx op 13-12-2017
Veel ondernemers laten een webwinkel bouwen en kijken er hierna niet meer naar om. Natuurlijk vullen ze hun aanbod aan, schrijven ze leuke productomschrijvingen bij alle nieuwe producten in de online shop en plaatsen ze af en toe en nieuwe actie, maar de techniek achter de webwinkel wordt niet meer verbeterd. Zonde, want met enkele eenvoudige aanpassingen kun je jouw webwinkel al flink verbeteren.
In dit artikel sommen we enkele eenvoudige verbeteringen op, die je vandaag nog door kunt voeren om jouw webwinkel aanzienlijk beter te maken. Met de verbeteringen in dit artikel ziet jouw webwinkel er niet alleen mooier uit, maar profiteer je bovendien van meer conversie.
1. Laat zien dat je open staat voor contact
Door duidelijk te laten zien dat je open staat voor contact, laat je een goede (en vooral betrouwbare) indruk achter. De beste manier om te laten zien dat consumenten best contact met je op mogen nemen, is door jouw telefoonnummer op iedere pagina van jouw online shop te tonen. Je zou het echt niet verwachten, maar deze eenvoudige verbetering kan jouw conversie met 1 tot 2 procent verhogen.
2. Verwijder het navigatiemenu op de juiste pagina’s
Jouw webwinkel moet op en top overzichtelijk zijn. Om jouw webwinkel zo overzichtelijk en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, zet je op iedere pagina een duidelijk navigatiemenu. Tenminste, dat is wat je zou verwachten… Het navigatiemenu moet inderdaad duidelijk zijn en op zo veel mogelijk pagina’s terugkomen, maar je zet het menu niet op iedere pagina van je online shop.
In het bestelproces moeten de klanten van jouw online shop namelijk zo min mogelijk afgeleid worden. Omdat een navigatiemenu hier voor afleiding kan zorgen, verwijder je het menu van alle pagina’s die onderdeel zijn van jouw bestelproces. Op de andere pagina’s van je webwinkel laat je het menu uiteraard staan, hier is de gebruiksvriendelijkheid van het menu belangrijker dan de afleiding die het menu kan veroorzaken.
3. Voeg een live chat toe
Consumenten hebben niet altijd zin om je te bellen of een mailtje te sturen als ze een vraag hebben over een specifiek product, het bestelproces of iets anders. Wel kan hun vraag ze tegenhouden uiteindelijk een bestelling te plaatsen. Om ervoor te zorgen dat consumenten al hun vragen aan je stellen (en hierna een bestelling plaatsen), voeg je een live chat toe aan je website. Consumenten die geen zin hebben in telefonisch contact of contact via e-mail, zullen deze live chat gebruiken om hun vraag of vragen te stellen. Beantwoord je een vraag naar tevredenheid van de consument, dan is de kans groot dat hij of zij hierna een bestelling plaatst. Heb je geen live chat, dan worden veel vragen niet gesteld en daarom veel bestellingen uiteindelijk niet geplaatst.
Er zijn diverse live chatprogramma’s die je eenvoudig en snel kunt implementeren in jouw online shop. Sommige programma’s zijn betaald, maar er zijn ook diverse gratis programma’s. Het zoeken naar het juiste programma, het installeren van dit programma en het implementeren van dit chatprogramma duurt niet langer dan een uur. Wij raden je zeker aan dit uurtje vandaag nog vrij te plannen, zodat je vandaag nog een live chat kunt aanbieden in jouw online shop.