van Vimexx op 06-09-2017
Je runt al een tijdje een fysieke winkel, maar je hebt nog geen online verkoopkanaal. Steeds meer ondernemers met een eigen winkel starten ook een webwinkel en daarom zit ook jij eraan te denken een online shop te starten. Twijfel je nog steeds over het starten van een webshop naast jouw fysieke winkel? Lees dan op deze pagina wat de voor- en nadelen van een webshop naast je fysieke winkel zijn.
De voordelen van een webwinkel
Er zijn diverse voordelen verbonden aan het starten van een webshop naast jouw fysieke winkel. Het eerste voordeel van een online shop, is dat je een extra verkoopkanaal aan kunt boren. Mensen die niet in de buurt van jouw fysieke winkel wonen, kunnen dit verkoopkanaal gebruiken om toch een aankoop te doen. Dit betekent dat je met een webwinkel een grotere doelgroep kunt bereiken en meer producten kunt verkopen.
Daarnaast zorgt een webwinkel voor een beetje extra naamsbekendheid. Zeker als jouw webwinkel goed vindbaar is in de zoekresultaten van populaire zoekmachines, levert dit veel webbezoekers op. Dit heeft een positieve invloed op jouw naamsbekendheid. Er shoppen niet alleen meer mensen in jouw online shop, maar er komen misschien ook meer mensen naar jouw fysieke winkel.
Tot slot profiteer je met een eigen webwinkel van de stijgende populariteit van het online shoppen. Waar het winkelen in fysieke winkels juist minder wordt gedaan, stijgt het aantal online aankopen ieder jaar explosief. Heb je een webwinkel, dan kun je van de stijgende online markt profiteren.
De nadelen van een webwinkel
Het starten van een online shop naast je fysieke winkel heeft zeker voordelen, maar er zijn ook zeker nadelen aan verbonden. Ten eerste kost een webwinkel geld. Je betaalt niet alleen geld voor de ontwikkeling van de webwinkel, maar ook voor de domeinnaam van jouw online shop, de hosting en ga zo maar door. Dit betekent dat je wel een investering moet doen om jouw eigen webwinkel te kunnen starten.
Daarnaast kost het runnen van een webwinkel tijd. Je bent niet alleen bezig met het vernieuwen van het online aanbod, maar ook met het versturen van pakketjes, het innemen van geretourneerde items en ga zo maar door. Je verdient dus niet slapend je geld, maar je moet er wel echt voor werken.
Wel of geen online shop?
Twijfel jij nog steeds of je wel of geen webshop moet starten? Weeg de voordelen van een online shop dan af tegen de nadelen van een eigen webwinkel. Vind jij de voordelen zwaarder wegen? Dan is het zeker interessant om een webwinkel te starten naast jouw fysieke winkel. Vind je de nadelen zwaarder wegen of denk je simpelweg dat er geen online markt is in jouw branche? Dan houd je het gewoon bij jouw fysieke winkel. Je kunt er later altijd nog voor kiezen om toch een webwinkel te starten, zodat je ook de online markt kunt veroveren met jouw winkel.