van Vimexx op 21-04-2017
Wij Nederlanders houden ervan: korting. Wordt er korting gegeven op een specifiek product of op een specifieke dienst, dan gaan we ineens heel anders naar dit product of deze dienst kijken. Het geven van korting kan veel opleveren voor een ondernemer, maar het is zeker niet verstandig om zomaar altijd korting te geven op jouw producten en/of diensten. Drie redenen waarom ondernemers niet altijd met prijzen moeten gaan stunten, worden in dit artikel beschreven.
Prijs is niet altijd doorslaggevend
Sommige mensen kijken naar niets anders dan de prijs bij het kopen van een product of het investeren in een dienst, maar dit doet lang niet iedereen. Is prijs niet doorslaggevend voor een klant, dan verlaag je de prijs van jouw product of dienst eigenlijk voor niets. Dit betekent dat je voor niets minder verdient aan het verkopen van een product en/of dienst. Sterker nog, sommige klanten worden afgeschrikt door korting. Zij vinden het vreemd dat je zomaar iets van je prijs af haalt (en vragen zich af of je ze eerst probeerde te bedonderen met de oude prijs) of denken dat het product of de dienst vast niet heel goed is als je er zomaar korting op krijgt.
Je moet zelf ook nog wat verdienen
Het aantrekken van klanten is top, maar niet als je hier bijna niets aan verdient. Heb je 10 klanten die een product krijgen voor de gereduceerde prijs van 10 euro, dan verdien je hier minder aan dan wanneer je 5 klanten hebt die de normale prijs van 25 euro voor hetzelfde product betalen. Soms is het dus helemaal niet erg als je minder klanten hebt, aangezien je hier meer aan kunt verdienen. Houd altijd in je achterhoofd dat je zelf ook nog wat moet verdienen en geef niet zomaar korting op een product of dienst als je hier zelf veel voor moet inleveren.
Je zal nooit de goedkoopste aanbieder zijn
Er is altijd wel iemand die goedkoper is dan jij. Ben je de goedkoopste retailer in Nederland, dan is de kans groot dat er een of andere ondernemer in China zit die nog goedkoper is dan jij en zijn producten gewoon naar het buitenland verstuurt. Probeer de concurrentie niet aan te gaan met de prijsvechters en zeker niet als dit niet de achterliggende gedachte van jouw bedrijf is. Ben je jouw bedrijf ooit begonnen om de beste producten te verkopen of de beste services te bieden, dan moet je je niet zo blind staren op de prijs van jouw producten en/of diensten. Je gaat de goedkoopste concurrenten namelijk niet verslaan en door je te veel te focussen op de prijs, is de kans groter dat de kwaliteit achteruit gaat.