van Vimexx op 25-10-2017
Het is verstandig meerdere betaalmethoden aan te bieden in jouw online shop. Denk hierbij aan de creditcardbetaling, iDeal, PayPal en een bankoverschrijving. Je kunt er ook voor kiezen een betaalmethode voor achteraf betalen aan te bieden in jouw webwinkel. Sterker nog, dit is erg verstandig om te doen. Waarom ook jij een betaalmethode als Klarna of Afterpay aan zou moeten bieden in jouw webwinkel, lees je in dit artikel.
1: Achteraf betalen zorgt voor meer conversie
De belangrijkste reden om een betaalmethode als Klarna of Afterpay aan te bieden in jouw online shop, is omdat een betaalmethode voor achteraf betalen voor meer conversie zorgt. Steeds meer consumenten betalen hun aankopen het liefst achteraf. Is dit in jouw online shop ook mogelijk, dan haal je meer bestellingen binnen. Je hoeft hier niet eens iets voor te doen, want achteraf betalen is ook voor de ondernemer erg gemakkelijk. Meer hierover, lees je in de volgende alinea.
2: Achteraf betalen werkt gemakkelijk voor de ondernemer
Achteraf betalen is lekker gemakkelijk voor de consument, maar ook zeker voor de ondernemer. Ga je in zee met een partij als Klarna of Afterpay, dan hoef je zelf niets te doen om jouw betalingen binnen te krijgen. Deze partijen regelen namelijk alles: ze sturen de klant een mail, ze regelen de betaling en ze geven jou weer een seintje als er inderdaad betaald is. En betaalt de klant zijn of haar openstaande rekening niet? Dan hoef je je hier zelf niet mee bezig te houden, want partijen als Klarna en Afterpay hebben ook een beleid voor wanbetaling.
3: Achteraf betalen vermindert het aantal wanbetalers
Sommige webwinkels bieden nu al de mogelijkheid aan om aankopen achteraf te betalen, maar doen dit niet met betaalmethoden als Klarna of Afterpay. Klanten krijgen na het plaatsen van een bestelling gewoon een factuur en moeten deze binnen 14 of 30 dagen betalen. Dit werkt op zich prima, maar helaas zijn er veel klanten die hun facturen vergeten of gewoon expres niet betalen. Door achteraf betalen met factuur aan te bieden als webwinkel, kun je jezelf dan ook zeker in de problemen brengen. Zeker niet bij alle klanten die met een factuur willen betalen, maar helaas wel bij een vrij groot deel van hen.
Bied je achteraf betalen aan met een partij als Klarna of Afterpay, dan heb je hier geen last van. Deze partijen gaan namelijk actief achter de klant aan om een betaling te ontvangen. Jij hoeft niets te doen, maar je hebt wel meer kans dat jouw facturen betaald worden. Het actieve beleid van de diverse achteraf betalen partijen vermindert het aantal wanbetalers namelijk effectief.