van Vimexx op 25-04-2017
Positieve reviews over jouw bedrijf kunnen potentiële klanten echt over de streep trekken om echt klant te worden. Twijfelt een klant om een bestelling te plaatsen in jouw online shop en leest hij of zij een positieve review van een andere klant? Dan is de kans groot dat dit zetje net voldoende is om de bestelling daadwerkelijk door te voeren. Wil jij profiteren van de kracht van positieve reviews over jouw organisatie, maar lukt het maar niet om reviews te verzamelen? Lees dan in dit artikel op welke drie manieren je meer positieve reviews over jouw bedrijf kunt verzamelen en ga direct aan de slag.
1: stuur klanten een mail
Als iemand iets besteld heeft bij jouw bedrijf, kun je hem of haar een mailtje sturen met de vraag jouw dienstverlening en/of product te beoordelen. Webwinkels kunnen dit doen, maar dienstverleners kunnen hun klanten op deze manier ook om een beoordeling vragen. Heeft een klant bijvoorbeeld een dagje uit georganiseerd via jouw website, dan kun je hem of haar ook om een review over dit dagje uit vragen. Het sturen van e-mails naar klanten is dus niet alleen mogelijk als je een webwinkel hebt, maar ook als je diensten aanbiedt.
Let wel op dat je jouw e-mail met de vraag om een review achter te laten na het ontvangen van het product of de dienst verstuurt. Heeft de klant het product nog niet ontvangen of ligt het afnemen van de dienst nog in de toekomst, dan heeft het nog geen zin om deze klant om een review te vragen. Pas als het product echt thuis bezorgd is of de dienst afgenomen is door de klant in kwestie, stuur je de e-mail met de vraag om een review.
2: gebruik social media om reviews te verzamelen
Sommige klanten hebben geen zin om een review achter te laten op jouw website, maar doen dit wel graag via social media netwerken als Facebook. Door met je bedrijf aanwezig te zijn op diverse social media netwerken, kun je ook positieve reviews uitlokken. Klein nadeel: via social media netwerken worden ook regelmatig negatieve reviews achtergelaten. Krijg je een negatieve review, dan los je het probleem achter deze review zo snel en goed mogelijk op. Na het oplossen van het probleem, vraag je de klant om zijn of haar review aan te passen.
3: geef cadeautjes weg onder mensen die een review achterlaten
Krijg je niet voldoende mensen gemotiveerd om een review achter te laten over jouw bedrijf? Dan kun je ook meer reviews verzamelen door cadeautjes in het vooruitzicht te stellen. Stuur klanten een e-mail dat ze een beoordeling achter moeten laten om kans te maken op een specifiek presentje en de kans is groot dat je snel meer positieve reviews ontvangt. Een bijkomend voordeel van het op deze manier verzamelen van reviews, is dat je positieve reviews zal krijgen. Klanten weten dat ze het cadeautje niet krijgen als ze iets negatiefs schrijven over je bedrijf, waardoor ze meer gemotiveerd zijn een positief bericht achter te laten.