Vimexx Facebook

Blog van Vimexx op 20-07-2017

Een website moet er niet alleen professioneel en aantrekkelijk uit zien, maar ook goed werken. Is een website gebruiksvriendelijk, dan is de kans op conversie groter en dit betekent dat je meer omzet behaalt met jouw online visitekaartje. Wil jij een gebruiksvriendelijke website laten ontwikkelen, maar weet je niet zo goed hoe je dit moet doen? Lees dan in dit artikel wat de drie do’s en don’ts zijn voor een gebruiksvriendelijke website en houd deze tips in het achterhoofd bij het ontwikkelen van jouw eigen site.

 

Een gebruiksvriendelijke website: drie do’s

Er zijn meerdere dingen die je zeker moet doen als je jouw website zo gebruiksvriendelijk mogelijk in wil steken. De drie belangrijkste do’s voor het ontwikkelen van een gebruiksvriendelijke site, zijn de volgende:

  1. Houd de website zo overzichtelijk en eenvoudig mogelijk. Lange pagina’s vol links, complexe formulieren en pagina’s die je steeds door moet klikken: je kunt het beter vermijden als je een gebruiksvriendelijke site wil. Een gebruiksvriendelijke website is namelijk zo overzichtelijk en eenvoudig mogelijk.
  2. Gebruik een duidelijk menu, dat niet te groot is. Iedere gebruiksvriendelijke website heeft een duidelijk en overzichtelijk menu, waar niet te veel items in staan. Heb je veel pagina’s op je website? Zet dan alleen de hoofdpagina’s in het menu of maak een duidelijk onderscheid in de hoofd- en subpagina’s in het menu.
  3. Zorg voor een heldere en consistente huisstijl. Ziet iedere pagina er weer anders uit, dan moeten de bezoekers van je website steeds opnieuw uitzoeken hoe ze zich moeten navigeren op jouw site. Dit is niet goed voor de gebruiksvriendelijkheid van je website en daarom ook niet voor je omzet.

 

Houd je bovenstaande do’s in het achterhoofd bij het (laten) ontwikkelen van een website, dan heb je een gebruiksvriendelijke website. Dit maakt de kans groter dat je jouw online doelen behaalt met je site en je jouw investering in een online visitekaartje snel terug verdient.

 

Een gebruiksvriendelijke website: drie don’ts

Wil je echt een op en top gebruiksvriendelijke website, dan zijn er enkele fouten die je moet vermijden bij het (laten) ontwikkelen van je online visitekaartje. Voor een perfect gebruiksvriendelijke site houd je niet alleen rekening met bovenstaande do’s, maar ook met deze drie usability don’ts voor een site:

  1. Het tonen van overbodige informatie. Zet alleen relevante informatie op je website, zodat je site niet te vol komt te staan en echt ‘to the point’ is. Dit vinden internetgebruikers fijn!
  2. Het gebruik van ingewikkelde formulieren op je website. Een bestelproces dat uit vijf verschillende stappen bestaat en per stap vijf minuten kost om door te lopen, is funest voor je website. Gebruik zo eenvoudig mogelijke formulieren op je website, waar de bezoekers van je website alleen de broodnodige informatie in moeten vullen.
  3. Het bezuinigen op de hosting van je website. Het bespaart je een paar tientjes per jaar, maar daar krijg je wel een langzame website voor terug. Een langzame website is niet bepaald gebruiksvriendelijk en kan echt een negatief effect hebben op je online resultaten en omzet.

 

Raadpleeg je bovenstaande don’ts bij het maken van een website, dan heb je een echt gebruiksvriendelijk online visitekaartje. De do’s geven je richting bij het maken van je gebruiksvriendelijke website en de don’ts vertellen je welke fouten je zeker niet moet maken voor een website die echt goed scoort. 

- 5 van 5 sterren -