Vimexx Facebook

Blog van Vimexx op 20-07-2017

Om een pagina goed te laten indexeren voor Google, heb je altijd een meta description nodig. Een meta description is een korte omschrijving voor een pagina, die gebruikt wordt om onder de titel van de betreffende pagina in de zoekresultaten van Google te zetten. Hoe beter je jouw meta descriptions opstelt, hoe hoger de pagina’s van jouw website in de zoekresultaten van Google terecht komen. Wil jij de beste meta descriptions schrijven, maar weet je niet zo goed hoe dit moet? Gebruik dan de drie tips in dit artikel om de beste meta descriptions te schrijven voor de verschillende pagina’s van jouw website.

                                       

Tip 1: kies de juiste lengte

Een goede meta description is niet te kort, maar ook zeker niet te lang. Is de omschrijving te kort, dan wordt de tekst aangevuld met een random tekst van jouw website. Dit ziet er niet alleen vreemd uit, maar het leest ook niet lekker. Daar komt nog bij dat een te korte omschrijving Google geen duidelijk beeld kan geven van de inhoud van een pagina, wat ten koste gaat van jouw positie in de zoekresultaten. Is de tekst te lang, dan wordt de omschrijving afgebroken. Ook dit leest niet lekker.

 

De perfecte meta description is tussen de 140 en 160 tekens lang. Let op: bij deze tekens worden ook de spaties in de omschrijving opgeteld. De lengte van 140 tot 160 tekens lang is dan ook inclusief de spaties die je in je omschrijving gebruikt. Je kunt het aantal tekens van een meta descriptions gemakkelijk tellen in Word, maar hier zijn ook speciale online tools voor. Door de lengte van een omschrijving altijd even te testen, weet je zeker dat je geen te korte of te lange meta description plaatst.

 

Tip 2: gebruik het juiste keyword in de meta description

Iedere pagina van jouw website heeft een bepaald focus keyword. Dit keyword zet je in de teksten van de betreffende pagina, maar ook in de meta description. Wil je een pagina over leren herenschoenen laten indexeren? Dan houd je het keyword ‘leren herenschoenen’ ook aan in de meta description. Je hoeft het keyword niet drie keer te noemen, maar je noemt het keyword in ieder geval één keer. Door het keyword in de meta description te zetten, wordt de betreffende pagina nog beter op dit zoekwoord geïndexeerd.

 

Tip 3: zie de meta description als kleine advertentie

Sommige ondernemers geven hun webpagina’s saaie omschrijvingen in de meta descriptions. Zij gebruiken geen enthousiaste reclameteksten in de meta descriptions, maar zetten gewoon een korte, taaie omschrijving van de betreffende pagina neer. Dit is op zich niet verkeerd, maar het is beter om de meta description van een webpagina als een soort mini advertentie te zien. De mensen die de omschrijving echt doorlezen, worden op deze manier overtuigd om op je pagina te klikken en je website eens te bekijken. Lang niet alle internetgebruikers lezen jouw omschrijvingen, maar met een inspirerende en enthousiaste tekst overtuig je in ieder geval wel de internetgebruikers die dit wel doen.

- 5 van 5 sterren -