van Vimexx op 23-05-2018
Voor ieder product dat je in jouw online shop aanbiedt, schrijf je een productomschrijving. Sommige ondernemers zijn erg goed in het schrijven van productteksten. Andere ondernemers vinden dit wat lastiger. Zij doen hun best, maar plaatsen aan het einde van de rit niet de beste productomschrijvingen. Zonde, want met slechte productteksten loop je veel bestellingen en dus veel omzet mis.
Vind jij het ook moeilijk om goede productomschrijvingen op te stellen? Dan helpen wij je graag. Met de zes algemene tips in dit artikel kan ook jij goede productteksten schrijven. Deze productteksten helpen je meer te verkopen en dus meer omzet binnen te halen.
Tip 1: geef feitelijke informatie
De consument wil precies weten wat hij of zij in huis haalt. Geef daarom bij ieder product feitelijke informatie over het item in kwestie. Verkoop je bijvoorbeeld een tafel, dan geef je de afmetingen van de tafel en vertel je bovendien van welk materiaal of welke materialen de tafel gemaakt is. Verkoop je een jurkje, dan vertel je van welk merk dit jurkje is, welke maat het kledingstuk heeft en van welke materialen het kledingstuk gemaakt is. Zet de feitelijke informatie over jouw product netjes op een rijtje, want dit houdt de producttekst lekker overzichtelijk.
Tip 2: probeer je product echt te verkopen
Vraag jezelf eens af hoe je een product zou aanprijzen als je een fysieke winkel had. Als je een verkoper in een fysieke winkel zou zijn, zou je niet alleen de feitelijke gegevens van een product opsommen. Nee, je zou een verkooppraatje houden om het product aan de man te brengen. In jouw online shop mag je dit ook best doen. Naast de feitelijke informatie die je over een bepaald product geeft, schrijf je ook een leuk en vlot verkoopverhaal. Dit verhaal hoeft niet op en top commercieel te zijn, maar moet vooral lekker zijn om te lezen. De consument die jouw verkoopverhaaltje leest, moet simpelweg overtuigd worden om het product te bestellen.
Schrijf je bijvoorbeeld een producttekst voor een jurkje? Geef dan aan hoe hip het jurkje is en bij welke gelegenheden de klant het jurkje zou kunnen dragen. Opmerkingen als ‘je steelt de show’ en ‘je ziet er stralend uit in dit hippe jurkje’ doen het altijd goed.
Tip 3: benoem de voordelen van het product
Ieder product heeft wel een paar USP’s, ofwel Unique Selling Points. Deze mag je best benadrukken in je productomschrijving. Sterker nog, met de juiste USP’s in je productteksten is de kans groot dat je meer bestellingen kunt verwerken. Wil je jouw productomschrijvingen niet te commercieel maken? Verwerk de USP’s dan op een subtiele manier in de tekst. Schrijf bijvoorbeeld niet ‘dit product is super goedkoop!’ maar gebruik een tekst als ‘dit product heeft een aantrekkelijk lage prijs’. Subtiel, maar wel een duidelijke USP.
Tip 4: spreek de lezer persoonlijk aan
Als je een fysieke winkel runt, kun je al jouw klanten persoonlijk aanspreken. Heb je een online shop, dan is dit iets lastiger. De beste manier om je klanten persoonlijk aan te spreken, is door persoonlijke productteksten te schrijven. Wil je bijvoorbeeld een rode trui verkopen? Schrijf dan niet ‘veel mensen houden van de kleur rood’, maar schrijf ‘houd jij ook zo van de kleur rood? Dan is deze trui echt iets voor jou!’. Met deze persoonlijke benadering spreek je de lezer veel effectiever aan en is de kans op een verkoop beduidend groter.
Tip 5: geef de tekst een goede structuur
Zeker langere productteksten hebben een goede structuur nodig. Je geeft je productteksten wat meer structuur door met kopjes te werken, maar ook met alinea’s, witregels en eventueel een of meerdere opsommingen. En wil je dat bepaalde woorden meer opvallen in jouw productomschrijving? Dan maak je deze woorden vet of cursief. Vette en cursieve woorden dragen bovendien bij aan een betere structuur in jouw productomschrijvingen.
Tip 6: test je productomschrijvingen
Als je eenmaal goede productomschrijvingen hebt geschreven, is het erg belangrijk om te testen hoe goed de teksten daadwerkelijk zijn. Dit doe je door je webshop statistieken goed in de gaten te houden. Merk je dat online shoppers op een bepaalde pagina vaak afhaken door je webwinkel weg te klikken of wordt een bepaald product niet goed verkocht? Pas de betreffende producttekst dan eens aan. Wellicht wordt de betreffende pagina nu niet meer zo vaak weg geklikt of wordt het product in kwestie ineens veel beter verkocht.
Controleer je iedere productomschrijving op deze manier, dan is de kans groot dat je op de lange termijn beduidend meer verkoopt. Zelfs een kleine aanpassing kan al voor een flinke omzetstijging zorgen.
Wil je graag reageren op dit blog artikel? Dat kan! Bekijk het topic in ons Vimexx forum!